Sunday, April 1, 2012

Berita CUEPACS


29 Mac 2012
KEDUDUKAN SIDEK, ABU BAKAR CETUS PERSOALAN
Utusan Malaysia
29/3/2012



PUTRAJAYA 28 Mac - Spekulasi bertiup kencang di Pusat Pentadbiran Persekutuan di sini berhubung kedudukan kepimpinan tertinggi perkhidmatan awam.

Mereka yang dimaksudkan ialah Ketua Setiausaha Negara (KSN), Tan Sri Mohd. Sidek Hassan dan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Abu Bakar Abdullah.

Kedua-duanya dikaitkan dengan kontroversi dalam menggubal skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) yang mencetuskan bantahan banyak pihak sehingga akhirnya dibatalkan.

SBPA yang diperkenalkan 1 Januari lalu mengundang kritikan terutama daripada Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) yang mewakili 1.4 juta kakitangan awam di negara ini.

Abu Bakar ketika dihubungi hari ini tidak menafi atau mengesahkan spekulasi kedudukan perkhidmatan beliau.

Posted by CUEPACS at 8:31 PG 439 comments
SEMAK GRED PERKHIDMATAN AWAM
Utusan Malaysia
Oleh ABDUL YAZID ALIAS
pengarang@utusan.com.my
29/3/2012


SHAH ALAM 28 Mac - Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) mahu suruhanjaya khas yang ditubuhkan bagi mengkaji secara komprehensif dan holistik perkhidmatan awam agar turut menyemak semula gred perkhidmatan penjawat awam di semua peringkat.

Presidennya, Datuk Omar Osman berkata, semakan semula itu perlu bagi memastikan semua penjawat awam di negara ini yang dianggarkan berjumlah 1.4 juta orang mendapat manfaat sewajarnya daripada perkhidmatan mereka.

Sambil menyambut baik penubuhan suruhanjaya khas itu, beliau menyatakan, pihaknya telah mengemukakan kertas kerja kepada kerajaan menerusi jawatankuasa bertindak yang diwujudkan CUEPACS untuk dibincangkan di peringkat suruhanjaya khas berkenaan.

"Selain menambah baik skim perkhidmatan awam, suruhanjaya khas itu turut perlu memberi tumpuan dan melakukan semakan semula gred perkhidmatan penjawat awam yang menimbulkan rasa tidak puas hati sebelum ini.

Posted by CUEPACS at 8:29 PG 161 comments
28 Mac 2012
CUEPACS MAHU SURUHANJAYA KHAS TURUT SEMAK SEMULA GRED PERKHIDMATAN PENJAWAT AWAM
Bernama
28/3/2012



SHAH ALAM, 28 Mac (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) mahu Suruhanjaya Khas yang ditubuhkan bagi mengkaji secara komprehensif dan holistik perkhidmatan awam Malaysia supaya turut menyemak semula gred perkhidmatan awam di semua peringkat.

Presiden CUEPACS Datuk Omar Osman berkata semakan itu perlu bagi memastikan penjawat awam yang berjumlah 1.4 juta di negara ini akan mendapat manfaat sewajarnya daripada perkhidmatan yang mereka sumbangkan.

Penubuhan suruhanjaya itu diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada perjumpaan khas penjawat awam di Putrajaya pada 8 Mac lepas dan semasa acara itu Najib turut mengumumkan pembatalan sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam dan pelaksanaan semula Skim Saraan Malaysia (SSM) yang ditambah baik.

Sambil menyambut baik penubuhan suruhanjaya khas berkenaan, Omar berkata pihaknya telah mengemukakan kertas kerja kepada kerajaan menerusi jawatankuasa bertindak yang diwujudkan Cuepacs sebelum ini untuk dibawa serta dibincangkan di peringkat suruhanjaya khas berkenaan.

Omar berkata demikian kepada para pemberita selepas menghadiri program Rapat 1Malaysia bersama Kesatuan Kakitangan Umum Universiti Teknologi Mara (KKUUiTM) di sini.

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment