Wednesday, May 16, 2012

KEBAJIKAN PEKERJA TERBELA


13 Mei 2012
NAJIB JAMIN KEBAJIKAN PEKERJA TERBELA
Berita Harian
Oleh Norfatimah Ahmad
12/5/2012

2012/05/13 SERDANG: Datuk Seri Najib Razak memberi jaminan akan terus menjaga kebajikan pekerja semua sektor di negara ini.

Keprihatinan kerajaan terhadap kebajikan rakyat, kata Perdana Menteri, bukan saja dapat menambah keuntungan syarikat, malah membantu memajukan negara ini. Sehubungan itu, beliau berkata, hubung kait antara pekerja, majikan dan kerajaan penting, malah menerusi kerjasama erat itu ia dapat meningkatkan produktiviti dan memastikan usaha mentransformasi negara ini berjalan lancar. “Saya yakin kerjasama ketiga-tiga pihak antara pekerja, majikan dan kerajaan, kita akan terus kukuh membentuk persefahaman dan kesepakatan jitu ke arah mewujudkan suasana serta perhubungan harmoni dan kondusif.

“Pekerja juga mampu berperanan sebagai nadi utama dalam menyuburkan konsep situasi menang-menang antara ketiga-tiga pihak terbabit tanpa menjejaskan kepentingan mana-mana pihak,” katanya pada perhimpunan Hari Pekerja 2012 di Dewan Serbaguna, Taman Ekspo Pertanian Serdang Malaysia (MAEPS) di sini, semalam.



Sambutan peringkat kebangsaan dengan tema, ‘Pekerja Berinovatif Penggerak Transformasi’ itu dihadiri kira-kira 12,000 pekerja pelbagai sektor. Turut diadakan Karnival Pekerjaan dan Latihan Kemahiran yang menawarkan 3,826 jawatan kosong membabitkan 35 syarikat.

Hadir sama, Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri Dr S Subramaniam; Timbalan Menteri, Senator Datuk Maznah Mazlan; Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Sidek Hassan; Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Abu Bakar Abdullah; Presiden CUEPACS, Datuk Omar Osman; Presiden Persekutuan Majikan-Majikan Malaysia, Datuk Azman Shah Haron dan Presiden MTUC, Mohd Khalid Atan.
Najib berkata, walaupun senario ekonomi global mengalami kejatuhan, tetapi berbeza di negara ini apabila Malaysia mencatatkan pertumbuhan ekonomi 5.1 peratus, sekali gus melangkaui jangkaan pakar analisis pelaburan.

“Pencapaian ini membawa kepada peningkatan pendapatan kepada pekerja apabila penjawat awam memperoleh kenaikan antara tujuh hingga 13 peratus, diikuti mutu hidup lebih baik, kemudahan kesihatan serta prasarana dan projek perumahan yang bertambah.

“Jika sektor awam dapat ganjaran, oleh itu pekerja sektor swasta perlu juga mengecapi kesejahteraan dengan kos hidup yang meningkat dan kita mulakan dengan pelbagai inisiatif seperti menggalakkan sektor swasta meningkatkan nilai tambah supaya lebih berdaya saing,” katanya.

Beliau berkata, mengikut definisi sejagat, Malaysia yang mempunyai hanya tiga peratus kadar pengangguran sudah mencapai tahap guna tenaga sepenuhnya.

Penggunaan teknologi tinggi, kata Perdana Menteri dapat memastikan peluang baru di luar negara di kenal pasti, sekali gus menjadi kekuatan untuk bersaing kerana mampu mencapai tahap produktiviti tinggi dan meningkatkan pendapatan pekerja.

Najib menamakan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) yang mencatat prestasi luar biasa dengan mengumpul hasil negara lebih RM23 bilion pada 2011 sebagai contoh terbaik untuk diteladani dari segi peningkatan produktiviti

No comments:

Post a Comment