Tuesday, September 28, 2010

NOSTALGIA 2008.... Coretan Pak Presiden


Tahun 2008 bermula dengan keterujaan. Rakyat Malaysia sibuk dengan suasana pemilihan untuk mewakili mereka di Dewan Rakyat. Setelah berbulan-bulan berteka teki dewan telah dibubarkan dan pilihanraya diadakan pada 8 Mac 2008. Kejutan besar berlaku apabila kerajaan ditubuhkan tidak mendapat majoriti dua pertiga. Di peringkat kementerian juga kita menerima perlantikan Menteri yang baru.



Pada bulan April, satu kejutan besar lagi berlaku apabila negeri menghadapi krisis makanan akibat kekurangan bekalan beras dunia. Pihak-pihak berkenaan (termasuknya Jabatan) telah bertungkus-lumus merangka strategi dan perlaksanaan bagi mengatasi masalah ini sehingga kini. Dalam kesibukan menangangi krisis tersebut kita dikejutkan lagi dengan kenaikan harga minyak secara mendadak di luar jangkaan kita.



Semua perancangan dan strategi terpaksa disemak semula untuk disesuaikan dengan dengan keadaan semasa. Pada bulan jun kakitangan awan juga berdepan dengan persoalan samada mahu kekal berkhidmat apabila kerajaan memberi opsyen perlanjutan persaraan sehingga 58 tahun. Pergolakan politik semasa dalam negara dan antarabangsa juga menarik perhatian kita. Pertukaran dan pergolakan ketua negara juga sedang berlaku seperti di Thailand, Jepun, Israel, America, Pakistan, Zimbabwe, UK dan lain-lain.



Kita masih berada di sukutahun Ketiga 2008, perkembangan terbaru ekonomi dunia menyaksikan kejatuhan mendadak saham di Wall Street New York, apabila syarikat gergasi Merill Lynch, Lehman Brothers dan AIG, akan dibail out kerana muflis. Walau bagaimanapun pelan bantuan USD 700 billion dipertikaikan oleh congress. Situasi ini sangat menggerunkan. Adakah tsunami tersebut akan melanda kita? Pencemaran Susu di China setakat ini melibatkan 53,000 orang kanak-kanak, kejadian terburuk yang pernah berlaku. Adakah kita akan menerima tempiasnya?




Sepanjang tahun 2008, juga menyaksikan kesan perubahan cuaca yang berlaku. Hujan sepanjang masa dan tidak ada musim panas yang ketara. Di Amerika kesan taufan ‘Ike’ amat dahsyat.



Pada sukutahun Keempat 2008, akan adakah lagi kejutan yang mengegarkan kita?

No comments:

Post a Comment